Varm Rosenkålssalat

2019-02-07

Nem og frisk opskrift på en rosenkålssalat, der egner sig godt som tilbehør til aftensmaden.


Rosenkål rimer måske ikke altid lige med velsmag og mange forbinder nok det lille kålhoved med et barndomstraume, hvor de blev tvunget til at spise dem.
Dette kedelige ry, på det ellers så smagsfyldte og nærende lille kålhoved, har jeg nu tænkt mig at ændre. Rosenkålen kan nemlig laves på rigtig mange måder og behøves ikke at koges helt sammen til et kedelig smattet kålstykke, som de fleste alligevel ikke finder særlig interessant. Men som hovedingrediens i en lækker frisk Rosenkålssalat med massere af smag og bid i, genvinder det lille kålhoved dens værdighed og gennemslagskraft.

Istedet for at koge rosenkålen, steger vi her kålen, så vi frembringer massere af smag.

Tip: Server eventuelt en avokado, skåret i tern, ved siden af rosenkålssalaten. 


Ingredienser:

Ca. 3-4 portioner:

- 250 gr. Friske rosenkål.

- 2 stk. Forårsløg.

- 80 gr. Salte mandler.

- 1 stk. Gulerod

- 1/4 Tsk. Salt.

- Knivspids peber.

- Plantesmør eller plantemargarine, til stegning.


Fremgangsmåde:

  1. Skær bunden af rosenkålene og pil de store løse blade af, skær midten af rosenkålene i to halve.
  2. Steg de halve rosenkål og de løse blade med lidt plantesmør eller margarine på en pande, på høj varme i ca. 10 minutter til de er let gyldne.
  3. Skær forårsløgne i små stykker og tilsæt dem rosenkålene, på panden. Lad det stege i 2 minutter.
  4. Tilsæt salten og peberen, til rosenkålene.
  5. Riv guleroden. 
  6. Når panden er færdig med at stege, tilsættes den revne gulerod og mandlerne . Bland det hele godt sammen og server salaten som lækkert tilbehør. Salaten egner sig også godt kold, dagen derpå.